หลุดบันทึกผู้บริหารเฟซบุ๊ก: ภารกิจหลักของบริษัทคือเชื่อมต่อผู้คน ไม่ว่าจะด้วยวิธีไหนก็ตาม
เรียกได้ว่าพอน้ำลดแล้วตอผุดออกมาหลายต่อหลายตอกันเลยทีเดียวสำหรับเฟซบุ๊ก หลังเรื่องราวทั้งหมดเริ่มจาก Cambridge Analytica ต่อเนื่องด้วยการเก็บบันทึกการโทรและข้อความ และสดๆ ร้อนๆ คือเก็บวิดีโอที่ผู้ใช้ไม่เคยแม้แต่อัพโหลด
ขณะที่ Mark Zuckerberg ซีอีโอออกมายืนยันว่าการปกป้องข้อมูลคือหน้าที่ของเฟซบุ๊ก รวมถึงลงโฆษณา พร้อมระบุว่าเราไม่ควรได้รับหน้าที่ปกป้องข้อมูลผู้ใช้ถ้าทำไม่ได้ ทว่าตอล่าสุดที่ผุดออกมา เหมือนจะตบหน้าซีอีโอเฟซบุ๊กเบาๆ ที่พยายามออกมายืนยันเรื่องการปกป้องข้อมูลผู้ใช้ตลอด ขณะสิ่งที่เฟซบุ๊กเมื่อมั่นคือการเติบโตของบริษัทและเชื่อมต่อผู้คน
เว็บไซต์ BuzzFeed ได้รับบันทึกข้อความ (memo) ภายในของผู้บริหารเฟซบุ๊กโดยมีใจความสำคัญว่า ภารกิจสำคัญของเฟซบุ๊กคือการเชื่อมต่อผู้คน อาจจะมีทั้งมุมบวก ที่ผู้คนได้เจอคนรัก ได้ช่วยชีวิตคนที่กำลังฆ่าตัวตาย หรือมุมลบ ที่คนหนึ่งๆ อาจถูกรังแก (bullied) หรือตายจากการก่อการร้ายเพราะเครื่องมือของเฟซบุ๊ก แต่บริษัทก็ยังคงจะเชื่อมต่อผู้คนต่อไป และความจริงที่น่าเจ็บปวดก็คือ เราเชื่อมั่นในการเชื่อมต่อผู้คนมากขนาดว่า อะไรก็ตามที่ทำให้เฟซบุ๊กเชื่อมต่อผู้คนได้มากขึ้นและถี่ขึ้น คือสิ่งที่ดีอย่างแท้จริง และอะไรก็ตามที่เราทำเพื่อให้บริษัทเติบโตถือว่าชอบธรรม
บันทึกนี้ถูกเขียนโดย Andrew "Boz" Bosworth รองประธานเฟซบุ๊กเมื่อปี 2016 ซึ่งเมื่อมีข่าวออกมา เจ้าตัวออกมาทวีตว่าเขียนไว้นานแล้วและต้องการสร้างประเด็นเพื่อดีเบตภายในเท่านั้น ขณะที่ BuzzFeed สัมภาษณ์อดีตพนักงานอาวุโสของเฟซบุ๊กได้ความว่า Boz เป็นที่รู้กันภายในว่าเป็นคนทื่อๆ ตรงๆ ไม่อ้อมค้อม สิ่งที่เขียนในบันทึกนั้นคือตัวคนคลาสสิคของ Boz เลย เพราะมันก่อให้เกิดการแบ่งฝักแบ่งฝ่ายและเหมือนการพูดปลุกระดมทหารชัดๆ
My statement on the recent Buzzfeed story containing a post I wrote in 2016 pic.twitter.com/lmzDMcrjv5
— Boz (@boztank) 29 มีนาคม 2561
"why did you write a post you don't agree with?" It was intended to be provocative. This was one of the most unpopular things I’ve ever written internally and the ensuing debate helped shape our tools for the better.
— Boz (@boztank) 29 มีนาคม 2561
อย่างไรก็ตามหลักมีข่าวนี้ออกไป Mark Zuckerberg ติดต่อไปยัง BuzzFeed พร้อมแถลงว่า Boz ปกติเป็นพูดเชิงยั่วยุอยู่แล้ว และสิ่งที่เขาพูดในบันทึกนั้นคนส่วนใหญ่ในเฟซบุ๊กรวมถึงตัวผมเองไม่เห็นด้วยอย่างยิ่ง พวกเราไม่เคยเชื่อว่าผลลัพธ์จะสร้างความชอบธรรมให้กับวิธีการ เราตระหนักว่าการเชื่อมต่อผู้คน ไม่ได้เพียงพอด้วยตัวมันเอง แต่เราต้องทำให้ผู้คนได้ใกล้ชิดมากขึ้นด้วย ซึ่งเฟซบุ๊กได้เปลี่ยนภารกิจและโฟกัสของบริษัทเพื่อสะท้อนแนวคิดนี้ในปีนี้
ก็ไม่รู้ว่าหลังจากนี้จะมีตอไหนผุดออกมาอีกหรือไม่
บันทึกของ Boz
Andrew Bosworth
June 18, 2016The Ugly
We talk about the good and the bad of our work often. I want to talk about the ugly.
We connect people.
That can be good if they make it positive. Maybe someone finds love. Maybe it even saves the life of someone on the brink of suicide.
So we connect more people
That can be bad if they make it negative. Maybe it costs a life by exposing someone to bullies. Maybe someone dies in a terrorist attack coordinated on our tools.
And still we connect people.
The ugly truth is that we believe in connecting people so deeply that anything that allows us to connect more people more often is *de facto* good. It is perhaps the only area where the metrics do tell the true story as far as we are concerned.
That isn’t something we are doing for ourselves. Or for our stock price (ha!). It is literally just what we do. We connect people. Period.
That’s why all the work we do in growth is justified. All the questionable contact importing practices. All the subtle language that helps people stay searchable by friends. All of the work we do to bring more communication in. The work we will likely have to do in China some day. All of it.
The natural state of the world is not connected. It is not unified. It is fragmented by borders, languages, and increasingly by different products. The best products don’t win. The ones everyone use win.
I know a lot of people don’t want to hear this. Most of us have the luxury of working in the warm glow of building products consumers love. But make no mistake, growth tactics are how we got here. If you joined the company because it is doing great work, that’s why we get to do that great work. We do have great products but we still wouldn’t be half our size without pushing the envelope on growth. Nothing makes Facebook as valuable as having your friends on it, and no product decisions have gotten as many friends on as the ones made in growth. Not photo tagging. Not news feed. Not messenger. Nothing.
In almost all of our work, we have to answer hard questions about what we believe. We have to justify the metrics and make sure they aren’t losing out on a bigger picture. But connecting people. That’s our imperative. Because that’s what we do. We connect people.
ถ้อยแถลงของ Mark Zuckerberg
Boz is a talented leader who says many provocative things. This was one that most people at Facebook including myself disagreed with strongly. We've never believed the ends justify the means.
We recognize that connecting people isn't enough by itself. We also need to work to bring people closer together. We changed our whole mission and company focus to reflect this last year.
ที่มา - BuzzFeed
ที่มา - BuzzFeed